Salty vishet om högt blodtryck

Inlagd av Friska Familj på Jul.05, 2009, under Hälsa och Fitness

Salt är väsentligt för människornas liv. Men som de flesta bra saker, kan för mycket vara en mördare. The National Heart, Lung and Blood Institute skylla överskott natrium (salt) som en viktig orsak till högt blodtryck som orsakar 400 dagliga amerikanska dödsfall i hjärtinfarkter och stroke. Dessa dödsfall motsvarar en jet flygplan skulle störta varje dag.

National Institutes of Health rekommenderar mindre än 1,5 gram natrium per dag. Den genomsnittlige amerikanen blir ca 4 gram och förbrukar upp till 15 gram om dagen är inte ovanligt. Begränsning dagligen natrium till mindre än 1,5 gram kan sänka systoliskt blodtryck (det övre värdet) med så mycket som 5 till 10 poäng, vilket väsentligt minskar en person? Är risken för hjärtattack och stroke.

Natrium finns naturligt i nästan alla livsmedel. Men tillade salt i bearbetade livsmedel är den viktigaste skadliga födokällan natrium. Överskott salt finns i bacon, korv och charkuteriprodukter, samt fryst middagar, pizza, konserverade soppor, etc.

Det gram salt i förädlade livsmedel fästen upp snabbt. En kopp burk soppa eller ett par skivor pålägg kan varje lägga till en annan gram per portion till din dagliga gräns. En skinka och ost smörgås med senap lägger över 2,5 gram och ett beslut av kyckling fajitas med tortillas, ris, bönor och guacamole lägger över 3,5 gram.

65 miljoner amerikaner (som börjar vid 6 års ålder) har högt blodtryck. Ytterligare 45 miljoner har avläsningar between120/80 och 139/90, som anses pre-hypertoni. Enligt nyare forskning, cirka nittio procent av människorna i detta? Pre-hypertension? sträcka för att utveckla fullt utvecklad högt blodtryck under sin livstid.

Du kan sänka blodtrycket naturligtvis utan användning av läkemedel. Börja med att avskaffa bearbetade livsmedel och avstå från att lägga till extra salt vid bordet. Hitta lågt natrium substitut. Läs etiketter och undvika la MSG (mono-glukonat), natrium nitrat, nitrit, propionat, alginat, citrat, sulfit och även regelbundna sojasås. Och tänk på att bakpulver, bakpulver och många smaksättningar också innehåller natrium. Du? Är bättre på att använda naturliga salt gratis örter och kryddor att krydda maten.

Att äta en hälsosam kost rik på fullkorn, färsk frukt och grönsaker och låg halt av mättat fett, transfett och natrium kan sänka blodtrycket med minst 10 till 15 poäng. Förlora vikt hjälper också. En studie visade att människor som förlorat bara åtta pounds var hälften så stor risk att få symtom som högt blodtryck. Forskning visar också att de som motionerar regelbundet kontrollera sina blodtrycket lika bra som de som utövar och ta hypertoni mediciner.

Blodtryck är en viktig biomarkör hälsa. Minska dina nummer genom att med bara några få punkter kan kraftigt minska din risk för både hjärtsjukdomar och stroke. Så, lägg ner det saltkaret och säsong nästa måltid med salt visdom god naturlig föda.

Moss Greene gör det enkelt för dig att titta och må bättre. Besök hennes webbplats på http://nutrition.bellaonline.com att lära sig enkla saker du kan göra för dig just nu. Var noga med att prenumerera på hennes gratis nyhetsbrev - du inte vill missa något!

Inga kommentarer för denna post ännu ...

Lov en Svara